Költészet Napi Jazz Költészet:
Fenyvesi Ottó - vers,
Lőrinszky Attila - nagybőgő,
Gyukics Gábor - vers.
2013. április 11., csütörtök, 19:00
Jedermann kocsma, kávézó, étterem (Budapest, Ráday utca 58.)
Támogatja: EMMI, Nemzeti Együttműködési Alap, Maszre
Fenyvesi Ottó - vers,
Lőrinszky Attila - nagybőgő,
Gyukics Gábor - vers.
2013. április 11., csütörtök, 19:00
Jedermann kocsma, kávézó, étterem (Budapest, Ráday utca 58.)
Támogatja: EMMI, Nemzeti Együttműködési Alap, Maszre
A Jazz Költészet
rendezvényen Vécsei Rita Andrea és Gyukics Gábor verseivel lepi meg a nézőket, Benkő Róbert pedig a zenei aláfestést biztosítja.
A Szépírók Társaság Könyv utóélete elnevezésű irodalmi beszélgetés-sorozatán, a Jazz Költészetesten vendég lesz Vécsei Rita Andrea, Gyukics Gábor költők és Benkő Róbert jazz zenész.
Vécsei Rita Andrea vers és rövid prózaíró, munkája mellett irodalmi folyóiratokban és művészeti portálokon publikál.
“Magáról beszél, most E/3-ban, ez nem vers, ez bemutatkozás. Meg kellene mondania, ki ő. Egy félútonlevő, mellékesen a vágányok között. Szeret ott sétálni, kicsit veszélyes, kicsit unalmas, pont jó. A gyerekeinek nem ajánlaná. Elképzelni, milyenek a vasak, a szaros talpfák, a kövek, az legyen elég. Ha verset ír, nincsenek rímek, ha novellát, elvétve igen. Rózsaszín helyett más szavakat használ. Ki tudja mondani, hogy szívvirág, pedig az közel piros. Mások szövegeit délutáni kockás plédként kívánja, lehet ellazulni alatta, nem látni magát, ha nem akarja, ha meg nyüszíteni kell, azon is tompít az azonos mintázat. Néha kedve van semmi jó nincs a hóesésben-dolgokról fecsegni nem a cseten. Most például elmesélné, mi köze a kristálycukros kenyérnek hajnal három felé a Zemplénben ahhoz, hogy nem lett katona.”
Gyukics Gábor 1988 óta itthon, illetve az Egyesült Államokban élő, angolul is alkotó, angol és magyar műfordításai által is jól ismert szerző a modern hazai és a modern amerikai költészet hagyományainak ötvözésével alakította ki egyéni hangját, eredeti látásmódját. A magyarországi nyitott versfelolvasó estek meghonosítója. 1999 óta száznál több est szervezője és levezetője, melyeken neves és kevésbé ismert meghívott költők egyaránt szerepeltek. A 100 ezer költő a változásért című rendezvény egyik szervezője.
Benkő Róbert a Dresch Mihály Quartet lemezeinek rendszeres közremüködője. Többek között amiatt is ismert, hogy a magyar nagybőgősök között, talán az egyedüli, aki nem tesz kirándulásokat egyéb irányzatok felé, és pályája kezdete óta ragaszkodik a legérzékenyebb és legprogresszívabb improvizatív zenei irányzatokhoz.
Jazz költészeti est
Vécsei Rita Andrea, Gyukics Gábor, Benkő Róbert
Időpont: 2013. február 14. 21:00
Helyszín: Jedermann kávézó, Budapest
Vécsei Rita Andrea, Gyukics Gábor, Benkő Róbert
Időpont: 2013. február 14. 21:00
Helyszín: Jedermann kávézó, Budapest
Jazz és költészet
Közvetlenül sem a próza, sem a dráma nem szívott
magába annyi mindent a jazzből (és a blues-ból), mint a költészet. A
folyamat a blues-zal, a szájhagyomány útján terjedő, élő
népköltészettel kezdődött. A blues formája egyszerű: három
soros stanza, a második sor – néha variálva – ismétli az elsőt, a
harmadik feloldja az ismétlés által keltett feszültséget. A blues
hangulata a melankólia és a humor között egyensúlyoz; gyakran szomorú,
levert, de sohasem reményvesztett. A blues nem azért költői, mert az
énekes költői formában akarja kifejezni magát. Azt mondja el, amit el
kell mondania, a tőle telhető legjobb módon. A blues hatása természetes
egyszerűségében, közvetlenségében, az élethelyzetek érzelmi töltöttségű
rajzában rejlik. A bluesköltészet az amerikai irodalom olyan alkotóinak
műveit termékenyítette meg, mint Sterling A. Brown, Langston Hughes, Jack Kerouac, Amiri Baraka, Ralph Ellison, Toni Morrison, Albert Murray.
Az amerikai költészet 20. századi történetéről nem
lehet beszélni a zene és a költészet szintézisének érintése nélkül. A
jazz és a költészet kapcsolatából az amerikai irodalom egyik zsánere
vagy alzsánere született meg. A század első évtizedeiben egyes költők,
mint Ezra Pound, T. S. Eliot, Carl Sandburg és E.E. Cummings,
kezdtek eltávolodni a formai kötöttségektől és a hagyományos
nyelvezettől. Ez a törekvés és a jazz fejlődése a 20-as években az un.
jazzköltészetben találkozott. Az elsőként így aposztrofált költők
verseiben a jazz még csak utalásszerűen jelent meg. Noha foglalkoztatta
őket, és hatott is rájuk az új zene, nem tekinthetők “jazzköltők”-nek. A
jazzköltészet ugyanis ritmusában és stílusában is hasonlít a
jazz-zenére. Az uralkodó amerikai irodalomfelfogás szerint, ha egy vers
nem tartalmaz jazz-szerű ritmusokat vagy az improvizáció érzetét, hanem
csak utal jazzmuzsikusokra, nem minősül igazi jazzköltészetnek.
Az első költők, akiknek műveiben megjelent a jazz, Vachel Lindsay, Carl Sandburg, Mina Loy és Hart Crane
voltak. Lindsey elutasítóan viszonyult a jazzhez, mert riasztotta
„primitív” hangzása és környezete. (Mármint az, hogy bordélyházakban,
kimérésekben, lebujokban, tánctermekben formálódott ki.) Mégis írt, és
drámai hatással fel is olvasott olyan verseket, amelyekben a fekete zene
ritmusai lüktettek. Hart Crane ennél tovább lépett, ő volt az első
fehér költő a 20-as években, aki a jazz szerkezetét, hangzását és
ritmusát is megpróbálta utánozni verseiben, de kísérletéből hiányzott a
rögtönzés érzete.
A jazzköltészet kialakulásában fontos szerepet játszott az un. harlemi reneszánsz,
a 20-as évek szellemi mozgalma, amelynek a Délről Északra irányuló nagy
fekete migráció adott táptalajt. A Manhattan északi részében néger
írókat, muzsikusokat, képzőművészeket, táncosokat tömörítő
csoportosulás célja a fekete kulturális örökség értékeinek felmutatása
és kultiválása, az „Új Néger” fogalmának megismertetése volt. Művészeti
központok, kávéházak, felolvasóhelyek, jazzklubok nyíltak, s minekutána
erre az évtizedre esett az elsősorban feketék által művelt jazz tömeges
méretű elterjedése, ez a zene lett a fekete öntudat legeredetibb és
legautentikusabb megnyilvánulása.
Mivel a hangszín, a ritmus, az ütemmérték és a
líraiság a jazznek és a költészetnek egyaránt sajátja, természetes, hogy
legjobban azok a művészek képesek egyesíteni a két világot, akik
egyszerre muzsikusok és költők. Az első igazi jazzköltő, a zsáner
megalkotója a harlemi reneszánsz vezéralakja, Langston Hughes
volt, aki muzsikusnak tanult. „Weary Blues” címmel 1926-ban jelent meg
bemutatkozó kötete, a jazzköltészet első fontos gyűjteménye, amelynek
címadó, zenei kísérettel elgondolt verse a korai blues lassú, himbálózó
ritmusával érzékelteti egy blues-énekes kimerültségét. Számára a
blues-forma elválaszthatatlan volt a költészettől. Rövid, lírai,
utalásokkal zsúfolt költeményeiben gyakoriak a jazz ritmuselemei és
ismétlődései. „Montage of a Dream Deferred” című verse saját értékelése
szerint olyan, mint a bebop, meredek váltásokkal, váratlan
fordulatokkal, éles, kemény beszúrásokkal, töredezett ritmussal. Az
irodalom és a jazz kapcsolata különféle formákban végigkísérte Hughes
pályáját. Az ötvenes években gyakran vett részt zenés programokban, így a
jazz egyik bástyájának számító New York-i Village Vanguard klubban Charles Mingus
együttesével. Közös lemezük „Weary Blues” címmel 1958-ban jelent meg.
(Az, hogy a két művészeti forma kapcsolódása mennyire napirenden volt az
50-es évek végén, jól mutatja Mingus ugyancsak 1958-ban kiadott „Modern
Jazz Symposium of Music ad Poetry” című, részben Hughes
közreműködésévek készült lemeze.)
Turi Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése